Élet, halál, rohammotor- Segíts, hogy segíthessünk!

Hat motor, 93 000 négyzetkilométer, 2640 riasztás, másodpercek. A mentőmotorosok minden nap versenyt futnak az idővel, és a halállal, mégis fele annyi mentőmotor van forgalomban, mint amennyire szükség van. Az Open Road Fest idén a Magyar Mentőmotor Alapítványt támogatja. Vásárolj belépőd mellé támogatói jegyet a fesztivál webshopjában, és érjük el együtt a kitűzött célt: egy új mentőmotor megvásárlását, ami még egy esélyt jelent a túlélésre. Hogyan? A Magyar Mentőmotoros Alapítvány elnöke Varsányi Zoltán avatott be a mentőmotoros mindennapok színfalai mögé.

mentőmotor2

Támogasd a Mentőmotorosok áldozatos munkáját, a támogatói jegyek megvásárolhatóak a fesztivál webshopjában. Célunk, hogy legalább egy motornyi összeggel hozzájárulhassunk az életmentéshez. Elvégre Varsányi Zoltán szavaival élve, még egy motorral egy újabb mentési “vakfolt” válna színessé, ami egy súlyos esetnél, életet menthet.

Képzeld el, hogy egy hatalmas karambol szemtanúja vagy a belvárosban, a percek ólomlábakon vánszorognak, és még mindig nem hallod a sziréna megváltó hangját, mert a sűrű forgalomban a segítségre siető mentőautó el-elakad. „Minden perc számít. Az életveszélyes sérülést szerzett betegek túlélési esélye, a gyógyulási ideje, és sikeressége ugyanis azon múlik, hogy az első 10 percben milyen ellátást kapnak”- avat be Varsányi Zoltán.

mentőmotor5

Aki valaha közlekedett a budapesti csúcsforgalomban, tudja mit jelent, átjutni a városon, még mentővel is. „Ilyen esetekre való a motor, hogy magas színvonalú ellátást nyújtson, és pillanatok alatt a helyszínre érjen.” Mit jelent ez esetben a pillanat? A legnagyobb tumultus idején is 7-9 percet.

„A mentőmotorok legnagyobb előnye, hogy gyorsak, és minden megvan rajtuk, ami egy rohamkocsiban is megtalálható, nem beszélve arról, hogy motorral sokkal egyszerűbb kiérni. Viszont a munka is másabb. Itt egyedül vagy, másfajta betegellátási stratégia szükségeltetik, sokkal összeszedettebb, fókuszáltabb betegmenedzsmentre van szükség, mint amikor rohamkocsival, egy háromfős csapattal érkezünk a helyszínre-” mondta Zoltán.

A markáns különbség nem csak a gyorsabb kiérkezési időben mutatkozik meg, hanem a felszerelésben is. A motorok olyan speciális, egyedülálló eszközökkel vannak ellátva, amelyek közül néhányat a hadsereg is használ. „Alapvetően egy rohamkocsi szintű felszerelés van a motorokra összezsúfolva, mindenből a legkisebb, leghigh-techkebb dolgokat kell megtalálni, hogy elférjen. Ezért nyilván többe kerül. A motorokon található olyan speciális vérzéscsillapító, kötszer, ami pillanatok alatt állít el vérzést, és egyedüli ellátóként is használhatóak. De nagyon ki kell találni, mi fér el és mi integrálható”- részletezte az elnök. A motorokon található felszerelés összességében majdnem 40 kilogramm, csak a városi mentőrobogókon található eszközök nyomnak 28-30 kilogrammot.

Ami a motorokat illeti, nem minden kétkerekűből válhat mentőmotor. „Sok motort kipróbáltunk, de a Honda Pan European 1300-as és a Honda Crosstourer 1200-as vált be, a városban pedig a Honda SH 300-ak vannak. A nagymotorok az autópályák mentén található bázisokon várják a riasztásokat”- tette hozzá.

mentőmotor

A flotta jelenleg három nagymotorból és három robogóból áll, viszont jóval többre lenne szükség, hogy országos szinten tehermentesíteni tudja a mentőautókat, és az életveszélyes állapotban lévő embereket a lehető leggyorsabban megfelelő ellátáshoz juttassa. „Az én vágyálmaimban 30-35 motor szerepel, ez a mennyiség gond nélkül elhelyezhető és szakmailag indokolható lenne”- mondta Zoltán.

De nem egyszerű mentőmotort találni. A jó gyorsulás, és nagy végsebesség alapkritérium, ahogy a pakolhatóság és terhelhetőség is. „A kisebb saját tömegű motoroknak a menetdinamikája nagyon megváltozik, amikor rápakolunk, olyannyira, hogy egész egyszerűen nem lehet velük közlekedni, így nem minden szériamotor alkalmas a feladatra”- részletezte.

Ahhoz pedig, hogy egy gyártósori motorból mentőmotor legyen, sok műszaki átalakítás kell. „Ha egybe nézzük, 10-12 millió forintba kerül jelenleg egy motor mentőmotorrá alakítása. Ebből maga a motor 4-5,5 millió forint, a matricák és a műszaki átalakítás, a megkülönböztető jelzés, további egy millió forint, és akkor még nincs felszerelve mentési eszközökkel. Az lenne az ideális, ha legalább annyi mentőmotor lenne, ahány bázis, és mindenhová egy tartalék”- avat be a számokba Zoltán.

mentőmotor6

Az első mentőmotor 2005-ben jelent meg Magyarországon, és elfogadtatása nem volt egyszerű. A mai napig megosztó a mentőmotorosokról alkotott kép, mert vannak, akik még mindig a klasszikus motoros-sztereotípiával azonosítják őket: nagy szakáll, hangoskodás, vehemens jellem. „Ahogy minden új dolog, ez is kihívásokkal küzdött, de egyre inkább sikerül elfogadtatni, és lerombolni a helytelen sztereotípiát, de a mai napig találkozunk ezzel a fajta társadalmi előítélettel”- emlékezett vissza az elnök.

A Magyar Mentőmotor Alapítvány 2009-ben alakult, és azóta több ezer életet mentett. Csak a tavalyi évben 2460 riasztás érkezett hozzájuk, és egyéni rekordot is felállítottak: egy 46 kilométerre lévő balesethez, kevesebb mint húsz perc alatt értek ki. „Mindenhez riasztanak minket, kisgyerek újraélesztéshez, szüléshez, agyvérzéshez, életveszélyes balesethez”- sorolta Zoltán. „Évről évre egyre növekszik ez a szám. Ha napi átlagot kéne vonni, akkor a mentőrobogók 6-9 riasztáshoz mennek ki a fővárosban 12 óra alatt, míg a mentőmotornál alacsonyabb ez a szám, 3-5 esetre tehető.

„Mindkét motorra (robogóra és nagymotorra is) szükségünk lenne, most lehet az 1%-okról dönteni, jó volna, ha az emberek úgy döntenének, hogy minket támogatnak” – mondta Zoltán. Noha sokan támogatják a Mentőmotorosak, de még így is nehéz egyensúlyt találni, a szükséglistán halmozódó tételek között.

A Magyar Mentőmotor Alapítványt megtalálod a fesztiválon is, ahol nem csak mindennapi munkájukról mesélnek, hanem elsősegély oktatást is tartanak. „Megfogható módon ott leszünk. Várunk mindenkit.”

Kedves Látogató! Az openroadfest.hu honlap a felhasználói élmény fokozása érdekében (cookie-kat) sütiket használ. További információ

A honlap a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket használ. A sütik engedélyezése nélkül is használható a honlap, de egyes részei az engedélyezés hiányában nem érhetők el. Az "Elfogad" gombra történő kattintással a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás